Det er veldig gøy å se at de utvikler kolleksjonene med nye tolkninger av trender, samtidig som klassikerne er med.
Tiril C. Buck, butikksjef, arniesays

Fra en Teddy-jakke til egen butikk

To hovedkolleksjoner og to mellomkolleksjoner. Minimum. For en innkjøper er årets travleste tid fra januar til februar og august til september. Tunga rett i munnen, budsjetter, ordre, og lange dager.

– Vi gjør innkjøp opptil seks ganger i året hos noen leverandører, men som regel er det fire som gjelder. De aller fleste gjør vi på merkenes showrom i Oslo, men vi reiser også til Paris to ganger i året. Før reiste vi også til Milano, men nå er det så mange fantastiske skandinaviske brands, at jeg ikke ser behovet, forteller Nanna mens hun hever mobilen og tar et bilde av modellen, Veronica, som viser frem «key-looks» fra kolleksjonen.

Våren 2018 blir en fargefest hos arniesays.

Eventyret om arniesays og Kiman Woman begynte i 2014, og har siden da vist seg å være et svært fruktbart samarbeid.

– Samarbeidet med arnie kan virkelig kalles et eventyr. Vi fikk arniesays i butikk akkurat på den tiden hvor de hadde fått laget en hvit teddy-jakke som folk gikk helt av skaftet over. Vi snakker ventelister, lange køer og full desperasjon blant kundene for å få tak i den berømte teddyen. Det ble naturlig nok en knallstart for arniesays hos oss, og suksessen har vel egentlig bare fortsatt, sier Nanna som eier Kiman Woman.

 

Tiril & Nanna i dyp konsentrasjon.

I og med at merket er norsk, og at de som selger inn kolleksjonene har gjort alt ifra ideer og tegning til å finne rette fabrikker og kvaliteter, sier det seg selv at de har full kontroll på alt de presenterer.

Innkjøpskabal og troverdighet

– Arnt, som driver arniesays, og jeg hadde en lunsj før jul sammen i matkjelleren på Paleet i 2016. Etter at lunsjen var over gikk vi opp i 2.etg hvor Arnt lurte på hva som skjedde i nabolokalet vårt, hvorpå jeg smilte og sa at vi kanskje burde åpne en arnie-butikk der. Han tente umiddelbart på ideen og et halvt år etter står vi nå her. 

arniesays har stått for innredning og inventar, og vil være en sparringspartner i tiden som kommer, men butikken drives av Tiril C. Buck, Nanna selv og resten av Kiman Woman-teamet.

 

Showrommet til arniesays dekoreres i tråd med kolleksjonenes tema.

– Våren 2018 ser helt fantastisk ut fra arniesays. Mange fine styles, en del trend-pieces vi ikke har sett tidligere, men uten at det går på kompromiss av det alle elsker arnie for. Deilige hverdagsplagg du kan style opp og ned og bruker sesong etter sesong. Det er veldig gøy å se at de utvikler kolleksjonene med nye tolkninger av trender, samtidig som klassikerne er med, sier Tiril.

Fargespennet strekker seg fra dus grønt til korall og gammelrosa, i tillegg til basefarger som grått, beige, sort og hvitt. Nytt for sesongen er et program med gingham-ruter og striper i kreppet bomull, omtalt som «Saltkråkan.»

 

Å komme hjem til arniesays er som å tråkke inn i nettopp et slikt type univers. Ved inngangspartiet er det spesialbygget en sandkasse hvor lette strandhåndkler henger over et tørkestativ. Bordene er plassert under en himmel av markblomster, og mat serveres på trefjøler.

– God atmosfære er vel bare forbokstaven hos arniesays. De er utrolig dyktige til å dekorere og skape et helt eget univers som matcher hver kolleksjon. Å være på innkjøp er ofte svært hektisk, med husmodeller og 5-6 andre kunder av merkene i samme rom. Det blir mye støy og en del rot. Da gjelder det å holde tunga rett i munnen.

Nanna har gjort innkjøp til butikkene sine siden 2003. Hun gjør de fleste alene, med unntak av arniesays, som hun gjør sammen med Tiril.

– Tiril jobbet på Kiman Woman i ett år før hun ble sjef for arniesays-butikken. Det var på tide å gi henne nye utfordringer, noe som har vist seg å være en svært riktig beslutning. Hun er utrolig dyktig.

Etter at kolleksjonen er presentert i form av 15 ulike key-looks på modell begynner Nanna og Tiril å gå rundt blant stativene. De tar bilder, studerer, henger til side og diskuterer seg i mellom.

 

I følge både Nanna og Tiril ser en relativt raskt hva som blir gjeldende for neste sesong.

– Vi er nok ikke de som er først ute med trender, men leverandørene våre følger såpass godt med at vi får litt av hvert til de ulike kundegruppene våre. Vi plukker det vi selv har tro på. Deretter setter vi opp det vi ønsker i en ordre. Jeg tar alltid bilder av alt vi legger ordre på, og sammenligner med andre lignende plagg vi måtte finne hos andre leverandører. Vi setter produkt og pris opp mot hverandre, og sørger for at det ene ikke kanabaliserer det andre. Når alle innkjøpene er gjort basert på budsjetter som er satt på forhånd, setter jeg meg ned og gjør eventuelle endringer før endelig ordre plasseres hos hver leverandør. 

Hvordan de ulike plaggene fungerer i butikk får de svar på om et halvt år, men etter såpass mange år i rollen som både innkjøper og i møte med kundene sitter en igjen med en viss anelse om hva som kommer til å bli neste sesongs må-ha.

– Utover høsten vil du finne strikk, skinn, ull, mohair og wide-pants hos arniesays. I de lekreste farger og deiligste kvaliteter. Vi gleder oss nå til å vise alle kundene våre en utrolig flott høst før vi over nyttår frister med vår og sommer. Da begynner imidlertid høsten igjen for oss, så litt sesongforvirret blir en jo, ler arniesays-damene.

Se mer av høstens kolleksjon HER!