4A1A8636

Innkjøperne

Tekst: Ragnhild Brochmann

De fleste av Paleets butikker har et nøye kuratert utvalg. Det vil si at varer og merker settes sammen basert på butikkens profil, neste års trendvarsel og innkjøpernes personlige oppfatning av hva som treffer, eller kommer til å treffe, butikkens kundegruppe. Som Jan Svean selv sier, prøver de å finne fram til det du egentlig vil ha, før du vet det selv.

Her er reising essensielt. Hos Svean drar butikkeier Jan og butikksjef og innkjøper Claudia Yanez til utlandet minst tre ganger i året for å besøke visningslokalene – eller showroomene – til merker de allerede har i stallen, eller for å sjekke ut nye. Avtaler blir booket og klærne vist frem, tatt på og valgt eller forkastet. For tjue år siden handlet de fleste norske innkjøperne på den store messen på Skøyen, i dag reises det igjen til Paris. Der er ikke bare de viktigste europeiske merkene samlet, men også de amerikanske. På den måten opererer Paris i seg selv som en smaksformilder, særlig når det gjelder kvinnemote.

I tillegg forholder Svean seg til norske agenturer. 
Merker, trender og plagg spottes egenhendig, men det er agenturene som er mellomleddet før varene havner på hylla: Å selge et nytt merke til kunder er butikkenes domene, men det er agenturenes jobb å samle, bygge opp og formidle merkevarene til de som skal forhandle dem. Og jo mindre eller nyere et merke er, desto viktigere er det å ha et stødig agentur i ryggen slik at den kostbare hylleplasseringen blir så risikofri som mulig.

For en forhandler som Follestad er det fortsatt klassisk italiensk stil som gjelder. Follestad henter først og fremst inspirasjon på den store messen Pitti Uomo i Firenze, som er en av verdens viktigste herremotemesser. Her samles over 400 merkevarer og agenturer, og over 20 000 innkjøpere to ganger i året for å ta mål av hverandre og det nyeste nye – samt velge ut de trendene som kommer til å passe best med butikkprofilen hjemme. Butikksjef Robin Dall, har Pitti Uomo som hoved­referanse når han og de øvrige innkjøperne setter sammen sesongens sortiment ett år i forveien. Men, det er i møtet med kolleksjonene de norske og skandinaviske agenturene allerede har tatt inn, at de endelige plaggene plukkes ut. Her velges det ikke bare på bakgrunn av messer som Pitti Uomo og tyske Bread and Butter, men også med tanke på hva som har fungert bra i butikken tidligere.

Naturlig nok hender det også at Robin og de andre innkjøperne hos Follestad kommer over nye merker de kunne tenke seg å innlemme. Men, selv med styrets godkjennelse behøver ikke ønsket resultere i et utvidet utvalg. Kjente merkevarer kan enkelt avslå forespørselen hvis de føler at de allerede har for mye eksponering innenfor et lite geografisk område, eller takke nei basert på en oppfatning om å passe dårlig inn blant 
de øvrige merkene. Vel er det innkjøpere og butikk­sjefer som definerer butikkprofilen du går inn i, men 
vit også at utvalget har gått igjennom filteret til hver enkelt merkevare.

Acne, for eksempel, er kjent for å ha en av de mest finmaskede silene i det den øvre delen av retail-markedet. Når de åpner butikk, eller legger igjen jeansene sine på andres hyllemetere, er det fordi de eksplisitt ønsker å være der, og ingen andre steder. Per nå har de fem utsalg i Oslo sentrum: tre egne butikker og to gjesteopptredener, blant annet hos Svean. Eksklusivitet ikke bare for å gni skuldrene mot passende merkevarekamerater, men for å unngå overeksponering.

Riktig sammensetning av merkevarer er også et hovedtema hos Trent & Trent, eid og drevet av tvillingbrødrene Henrik og Marius Trent. I den forrige butikken de startet på Paleet, Imperia, var det headlinere som Versace couture, Jean Paul Gaultier og Thierry Mugler som trakk kunder. De merkene er nesten fjernet fra hyllene i det nye konseptet; finanskrisen kom, kundegruppen endret seg og folk flyttet fokus fra spesifikke merker til bra kvalitet. Følgelig blir innkjøpskulturen justert deretter – det skal være merker som selger bra, like mye som de får butikken til å høres bra ut. Versace fungerer nå heller som krydder.

Som de øvrige butikkene har også Trent & Trent en omfattende reiserunde når de gjør innkjøp to ganger i året. I januar drar de først til Tyskland og Nederland. Derfra går turen til Paris, og til slutt til Milano. I tillegg gjør de innkjøp på messen Moteforum på Sjølyst. 
De har sitt eget agentur, men supplerer også med varer fra andre agenturer og leverandører for å ha det beste utvalget. Reising er likevel ikke alt. Med noen av de italienske leverandørene går kommunikasjonen via WhatsApp, med nye bilder tilsendt omtrent en gang i uka. Liker de det de ser blir plaggene fraktet med UPS, og er i butikken dagen etter for en skikkelig vurdering: Er kvaliteten bra bestiller de flere eksemplarer, hvis 
ikke sendes plaggene tilbake. Kostnadseffektivt og tidsbesparende.

Hos YME, er det også snakk om å skreddersy vare­utvalget etter ulike kundebehov – og ulike lommebøker. To ganger i året, før hvert innkjøp, gjøres det opp status over hva som har solgt bra, og hvilke merker som har gått dårlig. Yme ønsker ikke å kjøre high end for – eller til – enhver pris, men være eklektiske nok, både pris- og merkevarmessig, til at tyngre merker som Saint Laurent og Haider Ackermann skal kunne finnes i et fortsatt begrenset Oslo-utvalg. Blandingen av eksklusive merkevarer og lavere priset retail betyr også at YME både forholder seg til flere av de samme agenturene som Svean, men at alle de større innkjøpene foregår direkte i showrooms. Valentino har ingen agent i Oslo; jo mer eksklusivt et merke er, jo færre mellomledd.

Ellers regner også daglig leder Richard Scharnke Paris som den viktigste innkjøpsarenaen, med Milano som en god nummer to. YME reiser også til Stockholm og København, og planlegger å innlemme Tokyo i reiseruten.

Utover tilstedeværelsen på visninger, og i europeiske showrooms, handler det for alle de ulike butikkene om å følge med; over alt, hele tiden, alltid: artikler, blogger og sosiale medier. Scharnke mener også at internettets enorme valgbarhet har gjort oss mer kvalitetsbevisste. Når du kommer inn og velger å kjøpe vinterkåpen din i en butikk skal det være fordi plagget – og det å handle det – føles genuint, godt og eksklusivt.