Hva har Bjørn Borg, Jerry Seinfeld, Farrah Fawcett, Run DMC og Kanye West til felles? De har alle vært ambassadører for den hvite joggeskoen. Historien om århundrets mest brukte sko, går en langstrakt vei fra tennisbanen til catwalk.
Det hele starten på en gressplen på starten av 1900-tallet. De hvite gummiskoene kalt «Plimsolls», som var produsert på gummifabrikker som Goodyear og etterhvert amerikanske «Keds», ble tatt i bruk av tennis- og badmintonspillere verden over. Kjente navn som Renè Lacoste, Fred Perry og Bill Tilden spilte alle i sine gummisko, helt til badmintonstjernen Jack Purcell introduserte en ny signaturmodell på 1930-tallet. Det skulle allikevel ta flere tiår før de hvite joggeskoene begynte å ta form.

I sikte. Stilikonet Steve Mcqueen i sin egen stue med en ladet pistol i hånden og et par hvite Jack Purcell på bena.
Det var først på slutten av 60-tallet at de hvite joggeskoene var ansett som en luksusvare. Mye av æren skal gå til Bjørn Borg som lagde en merkevare ut av de hvite Tretorn-skoene med sin velkjente «double backhand». De hvite joggeskoene fikk et luksusstempel, og ble et fast tilbehør på de amerikanske Ivy League-universitetene som dyrket den amerikanske preppy-stilen. Siden den tid har klassiske joggesko som «Stan Smith» fra Adidas, «Jack Purcell» fra Converse og «Cortez» fra Nike vært et fast tilbehør på moteriktige føtter i flere tiår.

Bjørn Borg skal ha mye av æren for at joggesko ble en luksusvare. Her med sin aller første pokal fra Wimbledon i 1976.
Fra en posisjon som et av verdens største og ledende sportsmerker, så Nike muligheten av å lage en fasjonabel sko som kunne passe flere enn bare sportsutøvere. Året 1970 er kjent som sneakerrenessansen, da alle plutselig skulle være sporty – og ingen ringene enn ikonet og skuespiller Farrah Fawcett satte standarden med sine Nike-sko i hvit og rødt, susende på et skateboard. Like etter ble Gucci det første luksusmerket som lanserte joggeskoen. Riktignok ikke kritthvit, men med sine ikoniske striper i rødt og grønt – og en Gucci-logo på tungen av skoen. På lik linje med sportsgiganter og designere, skal også musikken ha mye av æren for å ha gitt et sporty uttrykk til folket. Trioen Run DMC var kjent for sine Adidas-drakter og Superstars.

Run–D.M.C forandret ikke bare en musikksjanger, men motebildet på 80-tallet. Sammen med Farrah Fawcett har de vært toneangivende ambassadører for den hvite joggeskoen.
Nå har de fått selskap av utallige motehus som Chanel, Gucci, Maison Margiela eller Alexander Wang. I 2002 teamet Adidas opp Yohji Yamamoto og Jeremy Scott og blandet joggeskoverden med high-fashion. Etter dette startet flere av sneakersmerkene å reprodusere gamle modeller. Adidas’ Stan Smith, som forøvrig alltid har vært en del av basisutvalget til sportsgiganten, er plutselig å se på flust av kvinneføtter i alle verdenshjørner. Mye av hypen kommer av normcore-trenden som spredte seg som ild i tørt gress, som gjorde mote enkelt å forstå og lett å kopiere. Hvite joggesko har blitt en del av det minimalistiske antrekket – har du også observert mang en svartkledd motefole med hvite joggesko den siste tiden? Kall det gjerne et motefenomen.