Det er nostalgi som preger den ene veggen i venstre overlyssal på Kunstnernes hus denne høsten; en rekonstruert Adidas treningsjakke i silkefløyel, omsorgsfullt tegnet på med kull for å gjenskape den velkjente logoen, de tre ikoniske stripene over skuldrene. Kunstneren bak, Susanne Roti, er født i 1984, og ble voksen med 90-tallet som bakteppe. Verket Uten tittel / Adidas (2016) er på samme tid et klesplagg og en tegning, representasjon og virkelighet, og del av en stadig mer tekstilorientert kunstscene.

susanne-rote-adidas-høstutstillingen

Uten tittel / Adidas, 2016 Søm, kull på silkefløyel 80 X 56 cm. Foto: Anu Vahtra

Evnen til å fortelle historier er kanskje klærnes hovedfortrinn i møte med sin mer høyverdige kultursøster. Moteverdenen har alltid hentet inspirasjon fra kunsten, for ikke å si aspirert til å være kunst. Elsa Schiapparelli forsøkte å transendere oppfatningen av klær som bare overflate allerede på 20-tallet, og de teatralske visningene til avdøde Alexander McQueen beskrives av Daphne Guinness som performance, mer enn moteshow. Designere som Margiela og Hussain Chalayan har i stor grad lykkes med å oppfattes som kunstnere; de skaper klær som intellektualiserer, problemtatiserer og ironiserer over bransjen de tilhører. Kunst og mote forenes også i kostymer for scenekunst, noe sammarbeidet mellom Merce Cunningham og Rei Kawakubo fra 1997 er et mektig eksempel på.

merce-cunningham-rei-kawakubo-høstutstillingen

Merce Cunningham og Rei Kawakubos samarbeid; "Scenario" (1997), står igjen som et av motehistoriens mest vellykkede av sitt slag.

Louis Vuitton er blant de store motehusene som har arbeidet tett med kunstenere, både i kolleksjoner (sist Yayoi Kusama), kampanjer og butikkdekor. De siste årene er det streetwear-merkene som har utmerket seg i tradisjonen; Acne Studios samarbeid med med skulptør Peter Schlesinger kom ut omtrent samtidig som kultdesigner Gosha Rubchinsky slapp en kolleksjon i hyllest til den russiske radikale kunstneren Timur Novikov. Tendensen er tydelig også i Norge; Holzweilers pre fall 15-kolleksjon dekorert av Ernesto Artillo; HAiKw/, hvis filosofi baserer seg på samarbeid (noe w’en i navnet symboliserer); nykommer Bror August som nylig solgte håndmalte hettegensere på det nyåpnede galleriet Schloss.

I sin hyllest til Timur Novikov, forsøker ikke Gosha Rubchinskiy å legge skjul på det grafiske kjennetegnet til kunstneren.

Samarbeider mellom kunstnere og moteskapere ender som regel opp med benet lengst inn i moteverdenen; Yves Saint Laurent Mondrian-kjole er til syvende og sist en kjole, ikke et kunstverk (lignende ble forøvrig vist under Arct sin visning på Oslo Runway for bare et par uker siden). Et eksempel på det motsatte er “The Grayson Perry Project”, der studentene ved Central St Martin konkurrerer i å lage elleville kjoler, der de beste stilles ut i museer verden over sammen med kunstneren Grayson Perrys eget design. Kunstnere som benytter seg av mote i arbeidet er likevel sjeldnere. Tekstilkunst derimot er hyperaktuelt, noe som gjenspeiles i årets Høstutstilling, der en god prosentandel av verkene er tekstilbaserte. Cato Løland og Kari Hjertholm viser henholdsvis funnede og konstruerte materialer for å utforske form, kvalitet og representasjon. I Marius Moldværs «Uten tittel (Wall-hanging #2)» imiterer han det praktiske plagget, ved å plassere symbolbærende gjenstander i lommer på et enkelt, grått tekstil.

Uten Tittel (Wall-hanging #2), 2015. Tekstil. Nylon, filt, sigaretter, kråkesølv, Underberger og postkort, 90 X 90 cm. Foto: Anu Vahtra

Mote og kunst er for alltid sammenflettet, men for alltid adskilt; når feltet overskrides, løsriver det seg samtidig fra sitt opprinnelige uttrykk. Den falske Adidas-genseren i Rotis verk er ikke et klesplagg, en motekampanje er ikke kunst selv om den er fotografert av Annie Leibovitz. Men det gjør iallefall ting mer spennende.

Edward Booth-Clibborn, Fashion and Art Collusion, 499,-, Tanum

Edward Booth-Clibborn, Fashion and Art Collusion, 499,-, Tanum

Gosha Rubchinskiy, t skjorte here, 1 399,-, YME

Gosha Rubchinskiy, t skjorte here, 1 399,-, YME

Maison Margiela, sportsjakke, 14 799,-, YME

Maison Margiela, sportsjakke, 14 799,-, YME

David Hopkins, After Modern Art, 198,-, Tanum

David Hopkins, After Modern Art, 198,-, Tanum