Våren handler om lettere materialer, denim og tynnere plagg. Om pasteller og mønstermiks. Hele sett og trenchcoatens renessanse. Den skandinaviske looken har for lengst satt seg selv på motekartet, og det er derfor en selvfølge at linjene vi inspireres av kommer fra noen av de nordligste hovedstedene på jordkloden vår.

Norske APHRU har fullt fokus på bærekraft.

Vi ønsker å være en motvekt til kast og bruk.
Anita Godell, grunnlegger APHRU

Slow, norsk fashion

– Vi ønsker å være en motvekt til kast og bruk. Våre klær er produsert av naturfibre eller regenererte fibre som tåler bruk etter bruk, og som passer på tvers av alle anledninger, fra hverdag, jobb til ferie og fest.

Norske APHRU designes her hjemme og produseres hos små, familieeide bedrifter i Milano og omegn. Samarbeidet mellom Oslo og den italienske motescenen er like tight som silhuettene til APHRU. Ensfargede kombinasjoner, rå materialer og fokus på bærekraft er viktige stikkord for en elegant hverdagskolleksjon – hvor kjolene er like behagelige som den diggeste kosedressen du eier.

– Vi streber etter å etterlate et så lite karbonfotavtrykk som mulig og prøver å jobbe så bærekraftig som mulig gjennom hele verdikjeden. Både i forhold til stoffer og selve produksjonen av klærne. I fjor ble vi medlem av Initiativ for Etisk Handel og i dette ligger det at vi årlig rapporterer arbeidet vårt og setter oss konkrete mål for å bli en så grønn merkevare som mulig. Vi er ikke perfekte, men har fokus på alle deler av verdikjeden og tar grep der vi kan bli bedre.

Den norske modellen og it-jenta Lea Meyer fronter vårens kampanje for APHRU.

Svensk perfeksjonisme

Rodebjer så dagens lys tilbake i 1999. I New Yorks gater fikk designeren Carin Rodebjer mye oppmerksomhet for å gå i sitt eget design, og det gikk ikke lang tid før hun begynte å selge plaggene sine til venner og butikker på den andre siden av dammen. Tilbake i Skandinavia vokste merket seg raskt til å bli en egen institusjon, hvor blandingen mellom stramme dresser og flytende kaftaner spiller i perfekt harmoni sterkt inspirert av kvinner med sterke idealer og mot til å leve livene sine akkurat slik de selv ønsker.

Da designeren viste vårens kolleksjon i fjor ønsket hun å vise den som en slags aldersreise – fra tenåring til midten av 30-årene.

– Visningen begynte med ungdommelighet og masse energi for så å tråkke mer over i det sofistikerte, modne og jordnære. Vi rundet av med flytende silhuetter og ton-i-ton antrekk. Jeg har en skikkelig greie for sett denne sesongen, sa designeren etter visningen i Stockholm.

 

Foto: Adam Katz Sinding / Rodebjer backstage

Kolleksjonen har signaturelementer som må-ha-trenchen, stroppekjolen du elsker, strikk, stram skreddersøm og et hint av 70-talls-glam.

Rodebjer finner du hos SVEAN

Vårens kolleksjon viser og utforsker lysets kraft i en korrelasjon mellom det ungdommelige, energiske, flørtende, sensuelle og modne. Inspirert av Nina Simones «Feeling Good», ønsker Carin Rodebjer at kolleksjonen skal symbolisere forandring og bevegelse hos sterke kvinner som dytter grenser med integritet og uavhengighet.

– Helt siden begynnelsen har jeg alltid hatt en visjon om hva jeg ønsker å gjøre med designet mitt. Jeg skal alltid stole på at valget om å lage en moderne versjon av en klassisk trench, eller en skikkelig poppy blå og hvit jakke, skikkelig oversized, og i bomulls-découpe vil funke. Å være modig og tydelig er viktig, men jeg vil alltid fremdeles at det skal være anvendelig og forståelig. Jeg vil være en del av kvinners liv med Rodebjer.

 

 

Norske Moiré fra Oslo Runway

Moiré er det ekstra krydderet du putter inn i garderoben din som en investering i godt håndverk og fantastisk design

Silke og poplin

Signaturen til norske Moiré er skjorter med detaljer og snitt som får folk til å snu seg med et smil om munnen. Sløyfer som er bundet opp på én side, crispy poplin og løse snitt. Miks mellom børstet silke og oppbrettede skjorteermer, og syrlig grønt mot dus lilla. Kontrastene som kanskje nesten kan virke litt «off», men gjennomført på helt riktig måte.

Designet er tidløst men med en tydelig stemme. Damene bak merket, som springer ut fra agenturet med samme navn, Charlotte Fische og Linn Sannes Brevik-Ribeiro har lenge jobbet med bærekraftige prosjekter for eksterne kunder via Moiré Agency.

Den norske motehimmelen er full av bærekraft og teft, noe også Moiré er et ekte bevis på. Du finner kolleksjonen hos SVEAN.

Backstage hos Holzweiler

Internasjonal sensasjon

Fra Gigi Hadid til hoodie hos ikoniske Colette i Paris. Holzweiler vet hva de driver med, og lar det ikke gå ubemerket hen. Den norske moteaktøren vet å trykke på og holde tilbake i akkurat passe stor dose. Eventyret, som begynte med skjerf på rull, har de siste sesongene vokst seg utover de norske landegrensene og tatt over hele verden.

– Vi har opplevd en helt eventyrlig vekst i Norge, og nå også sakte men sikkert internasjonalt. Fremover skal vi jobbe med å gjøre produktene våre enda bedre og bærekraftig, samt å overordnet styrke merkevaren vår ytterligere. Responsen har vært enormt god siden vi startet, noe vi selvfølgelig både er ydmyke og veldig glad for, sier Susanne Holzweiler.

Internasjonal suksess til tross – gjengen hos Holzweiler holder bena godt plantet på jorden og bygger sten for sten uten hastverk. De glemmer heller ikke hvor de kommer fra, og er stolt av å være fra store-lille Oslo.

– Oslo er en inkluderende by hvor man kan være seg selv. Det er blandingen mellom marka og det urbane, kulturelle forskjeller og kontraster. Vi er utrolig stolte av å bo og jobbe i Oslo. Det verste for oss som brand er imidlertid at vi er litt langt unna resten av Europa. Vi skulle så gjerne sett at enda flere bransjefolk rettet blikket mot Oslo og tok turen hit, på samme måte som de kanskje reiser til København. Men, når det er sagt skjer det så ufattelig mye her i byen vår om dagen, så at vi kommer dit er vi rimelig sikre på.

Holzweiler finner du hos YME

Vårens kolleksjon ble vist i København under moteuken der. IT-jenta, modell og moteikonet Erin Wasson åpnet og avsluttet visningen som fant sted på Petter Stordalens hotell i den danske hovedstaden.

Røde romantiske plagg med slagord, strikk, originale mønstermikser, rutete kåper, tyll og kule t-skjorter preget kolleksjonen – som var mer fargerik enn noen gang. Inspirasjonen bak kolleksjonen er fra besteforeldrene til Holzweiler-teamet, som kommer fra både Norge, Japan og Tyskland. Felles for alle er hvordan besteforeldrene tenkte, måten å ta vare på klær og bruken av kvaliteter. Dette har nå Maria Skappel Holzweiler tatt med seg videre og inn i vårens kolleksjon.