Norske APHRU er skapt for den moderne kvinnen anno 2019, med et bærekraftig mål om å skape komfort og personlig stil. Foto: APHRU

Stilsikkert skråblikk

Å skulle snakke om motehistorie uten å nevne Coco Chanel ville være som å påstå at svart ikke er en flatterende farge. Helt siden hun på midten av 20-tallet introduserte hverdagskomfort for den kvinnelige garderoben hvor korsett ble byttet ut med sigarettbukser og formløse cardigans. Det er få, om noen, moteskapere med større innflytelse enn nettopp Chanel. Ikke på grunn av materialvalg, mønsterbruk eller farger, men fordi hun tok et større standpunkt som var med å definere hva det ville si å være en moderne kvinne i sin samtid.

Det samme sies om Phoebe Philo. Hun snudde både Chloé og Celine på hodet med sin tolkning av den moderne kvinnen. Da hun i tillegg valgte å skalere ned visningen for høsten 2012 for å prioritere sin egen graviditet fikk navnet hennes enda mer tyngde. Kvinnen Phoebe Philo tok med dette en posisjon som så mye mer enn en av vår tids mest ettertraktede designere. Hun tok et standpunkt, og stakk seg frem som en tidsriktig moderne kvinne.

Ikoniske Coco Chanel revolusjonerte hva mote for kvinner handlet om tilbake på 20-tallet. Foto: Getty

Fransk forførelse og jernkvinnens perler

At skjønnhetsidealer legger føringer for hvordan moteskapere lager sine kolleksjoner er ikke noe nytt. Fenomenet har tidvis gått på akkord av både helse og fornuft med korsetter, lett antennelige parykker og Lotussko. 50-tallets fortryllende Marilyn-former ble på 70-tallet redefinert og omgjort til parisisk chic med Jane Birkin, for så å strammes kraftig inn med blå drakt og perler hos jernkvinnen Margareth Thatcher på 80-tallet. Tre ulike ikoner som har en arv langt større enn sin garderobe, men har likevel i sin samtid vært med å definere både idealet og motescenen for evigheten.

De siste tiårene har kontraster og selvrealisering gjennom stil fått en dominerende posisjon. Fenomenet fikk bein å gå på under 90-tallets rave vs. gangster, sammen med en enorm trang etter å skille seg ut. Å være annerledes ble kult og provokasjon ble stuerent lenge før Spice Girls sang sin siste låt.

Sex og selvtillit

Salgsargumentet rød leppestift og strømpeholder er per nå et tilbakelagt kapittel. I stedet har indre ro og en mest mulig naturlig livsstil fått plass som del av en felles vei mot en grønnere, renere jordklode. Selvtillit og bevisste valg er blant de viktigste salgsargumentene for å tiltrekke seg dagens moderne kvinne.

Spesielt skandinaviske merker tar dette på alvor. Danske By Malene Birger trekker denne høsten strenge linjer tilbake med viktoriansk innflytelse i snittene, men tilpasser uttrykket til dagens power woman som liker det uanstrengt, men med masse statement. Svenske Rodebjer sin hyllest kommer i form av tre «spirit animals» som symboliserer styrke og visdom. Kolleksjonen er spirituell og jordnær, med fokus på Rodebjers evige ønske om å bety noe for den moderne, selvsikre kvinnen.

Norske APHRU spiller på skandinavisk minimalisme på en elegant og komfortabel måte. Det skal ikke være noe støy. Ikke noe staffasje. Store logoer er fy-fy. Det samme er etisk usmak i produksjon. APHRU gjør den vanskelige oppgaven med å gjøre det enkle interessant, for en moderne kvinne som alltid er på farten. Og så har vi Avenue, som du finner hos SVEAN. Det Oslo-baserte trekløveret som nerder uovervinnelig på detaljer og bærekraft. Stilsikre baseplagg i rene, naturlige og 100% gjenvinnbare kvaliteter representerer dem. I februar i år viste de kolleksjonen sin på Revolver-messen i København, og i august viste de SS20 på Villa Stenersen i Oslo. Avenue ser kun fremover, med unisex basics, loose fit og bærekraft som lidenskap.

Norske Avenue lager stilsikre baseplagg i rene, naturlige og 100% gjenvinnbare kvaliteter. Foto: Sofie Kjørum Austlid

En estetisk samfunnsdebatt

I 2019 handler mote om så mye mer enn snitt og farger. Merkevarenes standpunkt blir stadig viktigere for den bevisste forbruker. Produksjonsmetoder og etikk har fått rikelig med plass i motesirkuset, hvor en stadig mer bevisst sluttforbruker stiller krav. Det koker i sosiale medier når ett av de store motehusene ikke leverer den nødvendige sannheten fanskaren trenger for å kunne identifisere seg med merkevaren. Sviktende etikk og moral blottlegges. Boikott og utestengelse er velbrukte virkemidler. Dagens designere og merkevarer må oppføre seg ordentlig for å bli godtatt, men fremdeles treffe på innovasjon og estetikk for å imponere. Balansegangen er krevende.

Å ta bærekraftige valg fungerer så lenge det ligger i merkevarens beinmarg. De store aktørene forventes å gjøre mer enn de små. Forsøk på grønnvasking blir slått hardt ned på. Forbrukerens vrede som følge av halvhjertede forsøk og vanskeligheter med å levere løfter er noe fast fashion-industrien og kjedebutikkene har fått kjenne på. Nisjebutikkene og smalere merkevarer har derimot blitt belønnet med både applaus og økt salg for sin innsats. Mekanismen er egentlig enkel: En etisk produsert genser fra Patagonia forteller en historie dagens kunder ønsker å fortelle om seg selv. Den tar standpunkt. Den moderne kvinnen anno 2019 vil vise at hun er smart og at hun støtter en bærekraftig retning. Hun vil se bra ut, ose kvalitet fremfor kvantitet, være selvstendig og trygg med en passe stor dose humor og lidenskap i bunn. Også det er et standpunkt.

Dagens designere og merkevarer må oppføre seg pent for å bli godtatt, men fremdeles treffe på innovasjon og estetikk for å imponere. Balansegangen er krevende.

Avenue er fremtidsrettet og med lidenskap for unisex-plagg, loosefit og bærekraft. Bukse kr 2 395, Jakke kr 9 995 hos SVEAN. Foto: Sofie Kjørum Austlid

Vi har gått fra hjemmeværende husmødre om fri flyt og jappetid til gjenbruk og slow fashion. På den ene eller andre måten har moteindustrien alltid handlet om kontraster. Motpoler og signaler. Nye trender har både skapt og blitt skapt av sin tids ikoner og moderne kvinner.

Det kan virke som en liten ting, men klær har alltid speilet bevegelsene i samfunnet. Valgene vi tar, store og små, kan direkte overføres til inntrykk av hvem vi er som mennesker, hva vi står for, hva slags liv vi lever. Nettopp det gjør tiden vi bruker foran garderobeskapet hver eneste dag så interessant.

Denne saken og mye annen inspirasjon finner du i Paleet-magasinet som du kan plukke opp i en av butikkene eller serveringsstedene på Paleet.