Fra venstre: T-Michael, Pål Lunder fra Fjordfiesta og Alexander Helle. Foto: Bent Rene Synnevåg

Fjordfiesta ble etablert i 2001 av arkitekten Pål Lunder. Interessen for det taktile i arbeidet førte han stadig nærmere møbel- og interiørdesign. Å jobbe med materialer, for ikke å snakke om å kunne jobbe i en mindre målestokk, var noe han savnet. Samtidig oppdaget han Scandia-stolen, designet av Hans Brattrud, i en bok. Han syntes det var merkelig at stolen, som blant kjennere ble definert som «den eneste norske stolen», ikke var i produksjon og at nesten ingen visste om den. Interessen for stolen førte til etableringen av Fjordfiesta og et tretten år langt samarbeid med designeren Hans Brattrud. Samarbeidet, som varte fram til Brattrud døde i 2017, førte til relanseringer, oppdateringer og nytolkninger av Scandia-serien.

I dag viderefører Fjordfiesta også historisk design av Sven Ivar Dysthe, Torbjørn Afdal og Rastad & Relling Tegnekontor. I tillegg fokuserer firmaet på å skape nytt design gjennom unge designkommisjoner. Ved å engasjere unge designere som blant annet Eric Degenhardt, Andreas Engesvik, Tron Meyer, Andersen & Voll og Jenkins & Uhnger, skapes møbler som har som ambisjon om å bli de nye klassikerne. Disse komplimenterer fortiden, samtidig som de står sterke i møtet med samtiden. I en liten bedrift, som opererer både som møbelprodusent og designkontor, gir sensitivitet for gode materialer og samarbeid særlig mening. Bedriften drifter og opprettholder den siste møbelfabrikken av sitt slag på Dokka i Oppland – den siste fabrikken i Norge som laminerer, formbøyer og bearbeider tre. Gjennom utholdenhet og mot opprettholdes kvalitet, teknologi og en miljøtenkning på høyeste nivå.

Krobobenk av Torbjørn Afdal og krakken Cyclop 405 av Tron Meyer. Foto: Simen Øvergaard

I det som er en kombinasjon av showroom og butikk for Fjordfiesta får private kunder en tilsvarende opplevelse som profesjonelle aktører og arkitekter som jobber med større prosjekter. Dette for å opprettholde og formidle kunnskap om norsk design- og håndverkshistorie i en-til-en-møter mellom butikkansatt og kunde. Her vektlegges unike kjøpsopplevelser som settes i kontekst av gamle historier i historiske og spennende lokaler.

I gamle kunstnerrestaurant Blom holder Norwegian Rain, T-Michael og Fjordfiesta til. Foto: Bent Rene Synnevåg

Publikum oppfordres til å stoppe opp og ta seg tid; å sette seg ned i møblene med en kopp kaffe, ta inn omgivelsene og drømme seg tilbake til svunne tider. Lokalene til tidligere Restaurant Blom er innskrevet med en historie og en arv som er farget av byens kunstnere, fritenkere og eklektikere fra sent 1800-tall og fram til i dag. Her så Kunstnerforbundet dagens lys og dette var det første serveringsstedet som tillot kvinner adgang uten følge av menn. Henrik Ibsen og Bokken Lassen var noen av dem som var regelmessige gjester. Stedet er med andre ord unikt, og man kan uten sammenligning si at det i dag er ett av Oslos flotteste butikklokaler.

Foto: Simen Øvergaard

Videreformidling ligger som kanskje den viktigste bærebjelken hos Fjordfiesta. Derfor er lokalene midt i blinken for butikk og showroom. Firmaet arbeider for å føre verdier, historier, håndverk og teknologi inn i fremtiden gjennom møtet mellom gammelt og nytt design. Fjordfiesta bindes sammen med T-Michael og Norwegian Rain gjennom både lik tankegang, filosofi, arbeidsmoral og interesser. De tre varemerkene har en omstendelig dedikasjon til produktet. Dette er det viktigste fokuset, noe som skaper både nasjonal og internasjonal appell. Produktene har karakter og er gjenkjennelige. Slik skapes autonom interesse for designet blant publikum. I unike lokaler skaper dette en handelsopplevelse som ikke kan oppleves noe annet sted. I en tid der netthandelen får fysiske butikker til miste appell, er en annerledes opplevelse det som får kunden vekk fra tastaturet og inn i butikkene. På samme måte som at forfattere aldri må undervurdere leserne, må butikkene aldri undervurdere kundene.

Stolene fra Scandia-serien. Foto: Bent Rene Synnevåg